2023 in books

Az utóbbi években a regényolvasás nem feltétlenül volt a priorizált hobbijaim egyike. (Az AO3 annál inkább, ami legalább az angol szókincsemnek jót tett.) Nos, miután 2022 legvégén konstatáltam, hogy amúgy hiányzik, hogy magyarul is olvassak, idén valamelyest fordult a kocka. Félreértés ne essék, ez a bejegyzés nem könyvajánló, sokkal inkább egy self-indulgent felidézése annak, hogy egy-két kötet miért vagy milyen körülmények között akadt a kezeim közé, valamint miért tetszett/nem tetszett, spoilermentesen. Don’t take the ratings too seriously.

(Az, hogy milyen nyelven tüntettem fel a címeket kivételesen nem véletlenszerű, hanem azt jelöli, hogy milyen nyelven olvastam az adott művet.)



A démoni kultiváció nagymestere 1 - 4. — MXTX 

Miután 2022 novemberében megnéztem az Untamed-et, és guilty - nem guilty, i kinda got obsessed, nyilvánvaló volt, hogy a könyveket is el szerettem volna olvasni. Erre január és februárban került sor, és igazából az első könyv olvasása közben ütött meg a ’damn, i missed reading in Hungarian’ érzés. Admittedly, nem egy magas irodalom a könyvsorozat, viszont egy nagyon fun élmény volt, és amellett, hogy a guilty pleasure-ömmé vált, gyorsan meghozta a kedvem a további olvasáshoz. Amúgy az 5. könyvnek valahol a felénél elakadtam és aztán azóta sem fejeztem be, de well, a plotless smut nem az én műfajom. 


3.5/5



All about love — Bell Hooks

Még 2022 nyarán pillantottam meg ezt a könyvet egy párizsi könyvesboltban és mivel láttam már többeknél ajánlva, végül ezt a könyvet hoztam haza Franciaországból szuvenírként. (A külföldi utak során könyvvásárlás az egyik szokásommá vált, talán pont Franciaországgal kezdődve.) Tipikusan az az olvasmány volt, amit minden fejezet után le kellett tennem, hogy az olvasottakat meg is emészthessem. Egy situationship kellős közepén olvastam ráadásul, ami well, utólag nem biztos, hogy a legjobb döntés volt, viszont mindenképpen sokat tanultam a könyvből és abszolút szeretném majd újraolvasni az életem különböző szakaszaiban.


non-fiction = no rating 



Állatfarm — George Orwell

Ezt a könyvet L-től kaptam és egy ideje már ott állt a könyvespolcomon. Valamikor az MDZS és a AAL között olvashattam el, egy egész napos iskolai kódolásból hazaérve. (Annak idején nagyon éltem a 3-4 könyv egyszerre olvasását, hogy mindig hangulathoz függően választhassak.) Made me realise that I should probably pick up more classics. 


4.5/5 

 


A venom dark and sweet — Judy I. Lin.

Avagy az A magic steeped in poision második és befejező kötete. Az első regényre a Waterstones-ban találtam rá még 2022-ben és abszolút a borító és a lilára festett gerince alapján választva hoztam magammal. (Fun fact: de utólag arra is rájöttem, hogy amúgy dedikálva van a kötet.) Tudtam, hogy a második rész ’23 elején jelenik meg és tervben volt, hogy megrendelem, aztán legnagyobb meglepetésemre egy aarhusi könyvesbolt polcán is ott volt a regény. Az első köteten emlékszem, hogy nagyon sokáig tartott, mire keresztül jutottam, nos A venom dark and sweet-et alig néhány nap alatt elolvastam, amíg otthon voltam a tavaszi szünet után. (A magyar kiadás gerincfestése amúgy miért sokkal-sokkal gyönyörűbb az angolénál?)


3.5/5



A te döntésed — Almási Kitti

Miután a hazavitt könyvemet befejeztem, nyilván szükségem volt valami új olvasmányra a repülőútra. Végül anyukám könyvespolcáról választottam ezt a non-fiction kötetet, amiről egyszer már volt egy beszélgetésem vele. Minden fejezeten bőgtem, de nagyon örülök, hogy a kezembe akadt.


non-fiction = no rating 

 


The song of Achilles — Madison Miller

Még egy regény, amit 2022-ből hoztam át. Még novemberben vettem, amikor K-val Belgiumban és Hollandiában jártunk. A hype miatt esett rá a választásom, viszont eléggé megbántam. Számomra egyáltalán nem hozta az előzetes elvárásokat (was a bit mehh), emiatt tartott kb. 7 hónapig elolvasni. 


2/5

 


Bunny — Mona Awad

Szintén online ajánlásokban látott kötet. Amikor májusban mentem haza, már akkor szemeztem vele a billundi reptér könyves részlegén, a június végi ottjártamkor viszont magammal is vittem. Huh, érdekes kötet volt, nagyon szerettem olvasni. Made me realise how much i miss storytelling and how much good storytelling matters.


4.5/5



A kegyetlen herceg — Holly Black

Magyar nyelvű regényekből kifogyva, miután februárban MDZS-t rendelve rájöttem, hogy a Bookline szállít külföldre, ideje volt utánpótlást szereznem egy új rendeléssel. A Cruel Prince-et valamikor 2021 táján L ajánlotta, aztán Booktokon is egész jól befutott. (A Booktokkal kapcsolatos véleményem megérne egy teljes bejegyzést amúgy, mindenesetre nem feltétlenül merek hinni az ott ajánlott könyveknek.) Tbh, ez a könyv sem hozta azt, amit elvártam volna tőle, valamint a casual bullying és questionable race politics dolog sem segített a helyzeten. Lehet, hogy el kellene olvasnom a trilógia többi részét, hogy teljes képet kapjak, de well, nem tudom, hogy lesz-e hozzá kedvem.


2.5/5 

 


Énekesmadarak és kígyók balladája — Suzanne Collins

Július amúgy egy annyira jó olvasós hónap volt. A Bunnyt, A kegyetlen herceget és az Éhezők viadala előzménykötetet is ebben az időben végeztem be. (Rengeteget dolgoztam ebben az időszakban és az olvasás volt az igazi downtime activitym.) Az Énekesmadarak és kígyók balladáját azzal a felvetéssel vettem a kezembe, hogy már régóta el szerettem volna olvasni. Tudva, hogy a belőle készült film néhány hónappal később fog megjelenni, pedig tökéletes alkalomnak tűnt. Egy észrevételem volt, hogy hiába játszódik a történet 60 évvel az eredeti sorozat előtt, nyelvezetileg az előzménytörténet mégis modernebb hatást keltett számomra. Oké, az is tényező, hogy eltelt néhány év mióta a trilógiát olvastam, illetve valószínűleg eredeti nyelven kellene végigolvasnom mind a 4 könyvet, ha ezt a hipotézist Suzanne Collins számlájára akarnám felírni, hiszen lehet, hogy szimplán a különböző fordítók stílusa váltotta ki belőlem az érzést. 


4/5

 


Kitchen — Banana Yoshimoto

Annyira megörültem neki, amikor megtaláltam a Waterstones-ban ezt a novelláskötetet, ugyanis már nagyon régóta szerettem volna elolvasni a rengeteg ajánlásnak hála. A Tube-on ezt olvasni az egyik ’23-as core memorym volt, for sure. Banana Yoshimoto leírásai abszolút magukkal ragadtak. A téma már kevésbé, de ez inkább az én hibám. Mindenesetre azt gondolom, hogy gyászfeldolgozásban nagyon hasznos kötet lehet.


4/5

 


The diary of an oxygen thief — Anonymous

Véletlenszerű leárazott 40 koronáért vásárolt kötet. Helyenként kimondottan gyomorforgató, mindenesetre elgondolkodtató férfi szemszög, illetve valószínűleg az első holland szerző által írt kötet, amit valaha olvastam. 


2/5

 


Az ajtó — Szabó Magda

A szeptemberi londoni waterstones-os látogatásom során konstatáltam boldogan, hogy wow, kapható Az ajtó fordításban. Nos, ennek ellenére nyilván eredetiben akartam elolvasni, ha már national pride. Nagyon szerettem olvasni, valamint made me realise that i should get more familiar with Hungarian authors. Az ajtót olvasva tettem azt a felfedezést is, hogy i kinda have a kink for nyelvezet.


4.5/5

 


Az égi hivatalnok áldása 1. — MXTX

Az MDZS után MXTX más műveihez is nyilván megjött a kedvem. Nos, getting into the story of TGCF seemed significantly more difficult. Még nyáron rendeltem meg ezt a könyvet is és talán augusztus-szeptember körül kezdtem el, viszont decemberben vettem csak fel újra. Akkor mondjuk nagyon jó szünet volt az agyamnak a szakdolgozatom írása közben, bár a regény három-negyedéig szerintem fel sem fogtam, hogy mi történik. (Non-plot-related spoiler, de 2024 elején aztán bekebelezett ez a sorozat is, és thanks to TGCF már 6 könyvet elolvastam csupán januárban.)


4/5


 

Klara és a nap — Kazuo Ishiguro

A Klara és a napot ugyan viszem magammal 2024-be, ugyanis nem sikerült befejeznem, viszont damn, i love the writing style already!


?/5


 

Mindent összevetve tehát 16 könyvet olvastam el 2023-ban, amire büszke is vagyok meg nem is. Egyfelöl örülök neki, hogy a regényolvasás újra a hobbijaim közé tartozik, viszont nyilván olvashattam volna többet is vagy nyúlhattam volna könyvek után többet a social media helyett. Ettől függetlenül azt hiszem, kezdetnek nem rossz. 2024-re kivételesen állítottam reading goal-t, avagy szeretnék 24 könyvet elolvasni az év során. Ennek amúgy a 25%-át az emlegetett TGCF-nek köszönhetően már teljesítettem is, viszont nyilván lesznek majd kevésbé könyvfalós időszakaim idén is.

 

Mindenesetre, mindenkinek kellemes olvasást 2024-re!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése