milyen volt 2018 az ao3-n?

Elöljáróban: let's pretend it's still 2018.

Nem beszélek sokat róla, mégis az, hogy tizenkét évesen elkezdtem az interneten történeteket olvasni, megannyi mindent változtatott meg bennem, adott hozzám, juttatott válaszokhoz. Szeretném azt állítani, hogy fanfictionök helyett ma már inkább kézbe fogható formában megjelent regények olvasásával foglalom el magamat, de az a valóság teljes tagadása lenne. Annak ellenére, hogy kiadó által publikált könyvet körülbelül csak tizenötöt-húszat végeztem be idén (shame on me), rengeteg szó van a hátam mögött. Az is 2018-as mérföldkő volt számomra, hogy megemlítendő mértékben kezdtem el angolul olvasni, aztán pedig pillanatok alatt átalakult a helyzet, és a magyar nyelvű olvasmányok kerültek elenyésző számba a saját könyvtáramban. Itt lépett be egyébként az Archive of Our Own is az életembe, aminek tulajdonképpen csak pozitív hatása volt a dolgok állására. Imádtam, hogy végre nem volt az elérhető fanficek száma erősen korlátozott, emellett pedig természetesen az idegennyelvi szókincsem is fényéveket fejlődött. (Bár néha van ennek egy aprócska hátránya is, amikor az anyanyelvemen sem ismerem, hogy hogyan kell kifejezni valamit, de a gondolataimban már jelenik is meg az adott szerkezet angolul. Ja és a némettanulás is jelentős fejfájással jár.) Emlékszem rá, amikor korábban elolvastam egy leírást, aztán pedig magamban szitkozódtam, hogy de kár, hogy nem magyarul van, hiszen annyira jónak tűnik ez meg az az ötlet a cselekményben. Mára csak annyi változott, hogy miután látok egy ígéretes fülszöveget, már ugrok is rá a sztorira, és az az utolsó problémám, hogy nem az anyanyelvemen van.

Ezután a terjengős bevezető után pedig íme, ezek voltak 2018-ban azok a ficek, amik új gondolatokat ültettek el bennem, javítottak a kedvemen, s nem utolsó sorban kedvenccé váltak:

1) Rivals by Reiya
A Yuri on Ice fandom valószínűleg legismertebb és a maga 400 ezer szavával az egyik leghosszabb fanfice, amivel az angolul olvasás kezdődött nálam. Március körül rábukkantam a magyar fordítására, de csak talán az első négy fejezet volt elérhető akkor, a sztori meg beszippantott és olyannyira kíváncsi voltam, hogy ebből az egészben honnan lesz romantikus szál, hogy a nyelvi korlátoktól ugyan tartva, de nekikezdtem az eredetinek. Noha egészen biztos vagyok benne, hogy újraolvasni nem fogom a teljes művet sosem (a végén lévő nagy beszélgetés meg már megvolt), annak ellenére, hogy utólag visszanézve voltak lyukas foltok számomra a sztoriban, meg dolgok, amiket nem igazán értettem akkor még, mégis fantasztikus belépő volt a nemzetközi fandomba, szóval gondolatban mindig megmarad, az elsőknek meg amúgy is van egy különös varázsa.
Egyébként ez volt az a sztori is, ami megtanította tartani a neutrális arckifejezést olvasás közben, mert who knows why, de van az a törvény, ami miatt mindig társaságban érek explicit jelenetekhez.

2) hey isn't this easy? by thehobbem
Szintén egy az elsők közül, avagy tizenegy-két évesen odavoltam Taylor Swift You Belong With Me-jéért, különösen a klip nőtt a szívemhez, ezt a történetet meg kb az akkori énemnek írták, mert minden a videó szerint történik benne a szereplőket Yuurira és Viktorra cserélve. Ennél a sztorinál esett le amúgy, hogy a szívemnek a cukorfluff is szükséges tápanyaga. (est. '18)

3) The Power of Love by kiaronna
Túl kevés Yuuko-t kaptunk az anime alatt, szóval ez a fic úgy kellett, mint a friss oxigén. Kellemes slow-burnként pedig azonnal kedvenc lett, különösen az egyik utolsó pulcsiban ülős jelenet miatt, ami egyszerre breathtaking, fájdalmas és szívmelengető. Összegezve pedig az emlékezetes megszólalások és helyzetek miatt muszáj volt kétszer is elolvasnom.

4) Young and Beautiful by WinglessCrows
Nem olvasok túl gyakran rövid szösszeneteket, annak okán, hogy a többi hosszabb fic mellett nem nagyon marad meg a mondanivalójuk, mert a rengetegben elfelejtem őket. Ez a sztori viszont tumblrön jött velem szembe, és imádtam a humora miatt, a szituációk pedig annyira lehetetlenek és nem is tudnám másképp elképzelni Viktor lereagálásait. Meg persze a soft boy highschooler Yuuri gondolata is csak: ♥️

5) i will go down by this ship by thishasbeencary
Avagy nagy valószínűséggel a kedvenc yoi ficem, ráadásul greatest tragedy of my life, hogy nincs befejezve. Actors au egyébként, a tény pedig, hogy két belső történet is van, a kerettel együtt pedig mindháromban shippelik a sztoribeli fanok Viktuuriékat, akik amúgy hivatalosan is tumblr husbandek (és mindig eszembe jut róluk a hprp communityből is az a néhány tündérmese.)

6) all the world's stage by braveten
Nagy esély van rá, hogy ehhez a fichez inkább az olvasás körülményeinek emléke köt (három órás buszút, csupa furcsa idegennel; csendes reggeli órák, amíg a barátaim aludtak egy ismerősünk nyaralójában, mert érthetetlen okokból engem nyáron sem kerül el az inszomnia; és persze strandolás közben.) Actors au ez is, valamint kellemes regény hosszúságú, és ugyan a történet elején van néhány rendkívül irreális jelenet, a folytatás teljes mértékben kompenzál.
(Additinal notes: Említettem korábban, hogy előfordul nálam, hogy nem jut eszembe egy kifejezés,  mindösszesen angolul, az előző pedig pont ilyen volt. Magyar megfelelőt kellett keresnem a make up for it-re. Ez az a pont, amikor csak reménykedek, hogy a magyar érettségi közben néhány órára az angol szókincsem abbahagyja majd a vetekedést a magyarral.)

7) Fugue by Glaucus_Atlanticus
Tudjuk, hogy a canon előtti Vitya szét van esve, ebben a ficben pedig még annál is inkább, így kap szívrohamot az egész műkorcsolya community, amikor Viktor egyik napról a másikra felszívódik, a saját kilétét teljes mértékben elfeledve. A helyzetjelentős– videózós jelenet meg túl aranyos, meg amúgy unblock a fic is.

Kedvenc roommates és prank war au. Meg  a tény, hogy braveten tollából van, sok mindent elárul. A slow-burn ebben is imádnivaló egyébként, és kétszer volt általam olvasva.

Az előzőket eggyé alkotva: actors és roommates au, fiatal Yuurival és Viktorral. A szavaim meg kezdenek elfogyni, de mivel best friends who secretly fall for each other, talán még érthető is. ♥️

Az úgy volt, hogy december elején belőlem is pokolra való Drarry shipper lett, és kellett egy első fic, ez a történet pedig tumblrön jött szembe velem. Imádtam. Ennyi.

Amikor a sztori elejét olvastam, biztos voltam benne, hogy kedvenc lesz, aztán az utolsó előtti néhány fejezet annyira fájdalmas volt, hogy átgondoltam, hogy egyáltalán szeretném-e folytatni az olvasását. Rólam van szó, aki olyan történeteken is végigrágja magát, amik nem is tetszenek neki, ha legalább ígéretesnek tűnik a ship kimenetele, szóval végül ezt sem tettem le, amit egyáltalán nem bántam meg! Az utolsó előtti jelenet olyan gondolatokat ültetett el bennem, amikre nem is számítottam. Végtére is, felkerült erre a listára a fic, úgyhogy azt gondolom, ez elmond valamit.

Avagy az utolsó darab a kedvenceim közül, amit valóban 2018 utolsó délelőttjén bookmarkoltam. A sectumsempra egy másfajta vonzatát fejti ki, és nagyon szeretem benne a karakterek slow buildingjét, meg a sikít-mert-valóban-annyira-domestic jeleneteket. Ráadásul ezek olyan csendben vannak ábrázolva, hogy olvasva is elhiszed, hogy olyan privát pillanatok, amiket Draco és Harry tényleg csak ketten élhetnek meg, az apró betekintések pedig jobbak, mint kielégítők.

Összegezve egyébként 95 történet került fel 2018-ban a bookmark listámra, ami 95 híján 2 és fél millió szót jelent. (Csak számológéppel kiszámolni volt izgalmasabb ezt, mint ténylegesen elolvasni.) Ha 120 ezres átlaggal osztunk, akkor ez olyan 20 könyvet jelent amúgy, de ez már csak fun fact.

Utóiratként meg csak annyit, hogy decemberben eléggé besűrűsödtek a tennivalóim, ezért kerültem ennyire messzire a blogtól. Talán majd mesélek róla valamikor.
Egyébként pedig mindenkinek nagyon boldog új évet! ♥️
Hanka

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése